KLAUZULA INFORMACYJNA

Wypełniając obowiązek prawny uregulowany zapisami art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) Dz. U. UE . L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r, dalej jako „RODO”, informujemy, że:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.5 ust.2 RODO),
3. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
4. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
5. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
6. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
7. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
8. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
9. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu,
10. po zamknięciu okienka, do klauzuli informacyjnej masz dostęp w górnej części strony.
zapoznałem/zapoznałam się

Dzieci młodsze

 

  Propozycje realizacji podstawy programowej dla dzieci młodszych (25-29.05)

  Tematyka tygodnia „Moi rodzice”

  1. Zabawy kartką (zmiany odwracalne i nieodwracalne).

Rodzic rozdaje dzieciom kartki. Jedną zostawia sobie. Dzieci będą naśladować jego ruchy.

  • Rodzic składa kartkę na pół, dzieci robią to samo. Pyta je, co się zmieniło i czy można wrócić do tego, co było na początku. Jeżeli dzieci same nie dojdą do tego, to rodzic prostuje kartkę.
  • Rodzic zgniata kartkę w kulę. Dzieci robią to samo. Zadaje takie samo pytanie jak poprzednio: co się zmieniło i czy można wrócić do tego, co było na początku.
  • Rodzic rwie kartkę na małe kawałki, dzieci go naśladują. Potem, jak poprzednio, zadaje takie same pytania.
  1. Zestaw zabaw ruchowych
  • Zabawa orientacyjno-porządkowa Wejdź do środka.

Dobieramy się trójkami – mama, tata i dziecko. Trzymając się za ręce, tańczą w rytm muzyki wokół obręczy położonej na podłodze. Kiedy muzyka cichnie, rodzic wymienia jedną osobę z rodziny, np. mamę. Osoba ta wchodzi do środka obręczy.

  • Zabawa ruchowa z elementem podskoku – Szycie na maszynie.

 Obręcze leżą jedna obok drugiej. Dzieci kolejno przeskakują z jednej obręczy do drugiej.

  • Zabawa relaksacyjna Zagniatamy ciasto.

Dzieci łączą się w pary z jednym z rodziców lub rodzeństwem. Jedna osoba z pary leży na dywanie, na brzuchu, druga naśladuje zagniatanie ciasta, wykonując odpowiednie ruchy na jego plecach. Potem następuje zmiana.

  • Zabawa kształtująca postawę ciała – Zbieramy kwiaty dla mamy.

Dzieci chodzą po pokoju – łące – i zrywają kwiaty, wykonując skłon do przodu i wyprost.

  • Marsz po kole za rodzicem przy śpiewie wybranej piosenki.
  1. Słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Zapach mamy”.
  • Rozmowa na temat rodziny.

Dzieci kolejno wymieniają członków swoich rodzin.

 − Co robią w domu wasze mamy?

 − Co robią tatusiowie?

 – Czy robicie coś wspólnie?

– Jak się czujecie, gdy mamy nie ma w domu?

  • Słuchanie opowiadania.

Jak ja nie lubię, kiedy mama gdzieś wyjeżdża. Dom bez mamy jest jakiś inny. A jutro znowu wyjedzie na kilka dni – westchnąłem. – Więc jeszcze tylko dziś przytuli mnie przed snem, bo jutro… Nagle poczułem, jak w gardle rośnie mi wielka kula, a z oczu kapią łzy.

– Tomeczku, kochanie, wiem, że ci przykro, ale to tylko trzy dni. Tata i babcia wspaniale się tobą zaopiekują. A ja szybko wrócę i przywiozę ci jakąś pamiątkę z tej podróży. Obiecuję. No już, uśmiechnij się do mnie, skarbie – szepnęła mama i przytuliła mnie mocno.

– Mamo, jak jesteś blisko, zawsze czuję taki ładny zapach. Poznałbym cię po nim wśród tysiąca innych mam – powiedziałem.

– Tak pachną moje ulubione perfumy. Cieszę się, że ten zapach ci się podoba – powiedziała mama, uśmiechnęła się i wyszła z pokoju.

Po chwili wyskoczyłem z łóżka i pobiegłem do łazienki.

 – Mam genialny pomysł. Gdzieś tu musi być… – mruknąłem, przeszukując półkę z kosmetykami mamy. – Ile tego tu jest – zdziwiłem się, przesuwając pudełeczka z kremami, szminki, tubki i pędzelki. Wreszcie trafiłem na mały, śliczny flakonik i powąchałem go.

– Znalazłem, to te perfumy – odetchnąłem z ulgą.

Potem poszedłem do kuchni i wybrałem trzy małe słoiczki po dżemie. Takie słoiczki babcia starannie myła i przechowywała w kuchennej szafce. Teraz do każdego słoiczka prysnę trochę perfum i szybko zakręcę wieczko. Będę miał w nich zapach mamy. Po jednym słoiczku na każdy wieczór, kiedy jej nie będzie – ucieszyłem się.

A kiedy w każdym słoiczku uwięziony już był piękny zapach, szybko schowałem je do swojej szafki i nareszcie mogłem zasnąć. Tak, jak przewidywałem, dni bez mamy, a zwłaszcza wieczory, zdawały się nie mieć końca. Ale najbardziej tęskniłem za nią, kiedy nadchodziła pora snu. Babcia czytała mi wtedy długą bajkę, a tata zawsze całował przed snem, ale kiedy tylko wyszli z pokoju, wyjmowałem z szafki słoiczek. Odkręcałem wieczko i zamykałem oczy. Otaczał mnie wtedy zapach, jakby ramiona mamy.

– Dobranoc, mamusiu – szeptałem i dopiero wtedy nadchodził sen.

Tak było przez dwa wieczory, ale trzeciej nocy długo nie mogłem zasnąć.

– Mama wraca jutro do domu. Pewnie jak się zbudzę, ona już tu będzie – cieszyłem się. Wreszcie usnąłem zmęczony, zaciskając w ręce słoiczek. Ale co to?! Mama jest zamknięta w moim słoiku! Puka paluszkiem w szklaną szybę i chyba chce wyjść.

 – Ojej, co ja zrobię z taką maleńką mamą? Mogę ją wsadzić do któregoś z moich wyścigowych samochodzików, teraz się tam zmieści. A już na pewno uda mi się wepchnąć ją do mojej ulubionej koparki – pomyślałem.

Odkręciłem więc słoiczek i pomogłem mamie z niego wyjść. Nagle poczułem zapach mamy i jej ręce na swojej buzi. Potem dała mi całusa.

– Dzień dobry, kochanie! – to był jej głos. Obudziłem się i przetarłem oczy.

– Mamo, jak ty szybko urosłaś – zawołałem.

– Coś takiego! Czyżbym się przez te trzy dni powiększyła? – zaśmiała się mama i położyła na poduszce piękny złoty gwizdek i następne autko do mojej kolekcji.

– Dziękuję, mamo! Jest super. Szkoda tylko, że się już do niego nie zmieścisz – powiedziałem.

 – No, gdybym była taka mała, nie mogłabym zrobić ci omletów na śniadanie – uśmiechnęła się mama.

– Hura! Omlety! – zawołałem, wyskakując z łóżka. Jak dobrze, że mama jest duża, wielka, ogromna! Tylko z czego się tam tak śmieje w tej kuchni?

  1. Rozmowa na temat opowiadania.

− Z czym kojarzyła się Tomkowi mama?

− Co zrobił Tomek z perfumami mamy?

− Co robił Tomek przed snem, kiedy nie było mamy?

− Co się śniło Tomkowi?

− Co dostał Tomek od mamy?

  1. Dowolny taniec przy piosence „Dla ciebie, mamo” (sł. i muz. J. Kucharczyk).
  2. Zabawa „Jaka jest moja mama?”

 Dzieci siedzą na dywanie. Na chwilę wstają, jeżeli to, co mówi rodzic, pasuje do ich mamy. Np. • ma niebieskie oczy • czyta książki • jeździ na rowerze • ma długie włosy • ma brązowe oczy • piecze ciasta • ma ciemne włosy • nosi okulary • prowadzi samochód • kocha was.

  1. Karta pracy, cz. 2, s. 46.

Kończenie kolorowania rysunku bukietu dla mamy według wzoru. Liczenie kwiatów, podawanie ich nazw. Określanie kolorów – wazonu i róż.

  1. Ćwiczenia w szeregowaniu.
  • Rodzic przygotował pięć takich samych słoików z różną ilością wody. Słoiki zakręcił. Zadaniem dzieci jest wskazanie słoika z najmniejszą ilością wody oraz ustawienie słoików kolejno, zaczynając od tego, w którym jest najmniej wody, do tego, w którym jest jej najwięcej.
  • Rodzic przygotowuje pięć kartek pomalowanych na zielono, ale z różnym natężeniem barwy – od bardzo jasnej, do bardzo ciemnej. Zadaniem dzieci jest wskazanie kartki z naj- jaśniejszym odcieniem zieleni oraz ułożenie kartek kolejno, zaczynając od tej z najjaśniejszym odcieniem zieleni, do tej, na której jest najciemniejszy odcień.
  • Rodzic przygotował pięć kartek z obrazkami kwiatów, (od jednego do pięciu). Zadaniem dzieci jest wskazanie kartki, na której jest najmniej kwiatów, oraz ułożenie kartek, zaczynając od tej, na której jest najmniej kwiatów, do tej, gdzie tych kwiatów jest najwięcej.
  1. Słuchanie wiersza I. Landau „Wiersz dla mamy”.

Moja kochana mamusiu!

To dla ciebie ten wierszyk,

dla ciebie słońce i chmury,

dla ciebie tęcza i wietrzyk.

Wiosną i latem – kwiaty,

jesienią – liście jesienne...

Bądź szczęśliwa, mamusiu,

dziś, jutro i codziennie!

  1. Wykonanie portretów mamy i taty na nadmuchanych balonach. Dzieci nadmuchują balony. Zawiązują je kolorowymi sznurkami (samodzielnie lub z pomocą rodzica), rysują kolorowymi markerami: z jednej strony – portret mamy, a z drugiej – taty.
  2. Ćwiczenia inhibicyjno-incytacyjne.

Dzieci maszerują po sali w różnych kierunkach. Na hasło: Hop!, zatrzymują się i klaszczą nad głowami. Na hasło: Bęc, wykonują przysiad i uderzają dłońmi o podłogę. Gdy usłyszą: Stój!, zatrzymują się w pozycji na baczność.

  1. Słuchanie wiersza L. Marjańskiej „Jak rysować tatę”.

Tatę wielkiego rysować trzeba,

choćbyś rysować miał cały dzień.

Niech jak szczyt góry sięga do nieba,

niech jak dąb rzuca ogromny cień.

Tata podobny jest do olbrzyma,

co na ramionach cały dom trzyma.

 A że jest droższy ci od skarbu,

namaluj tatę złotą farbą.

  1. Karta pracy, cz. 2, s. 47. Rysowanie po śladach rysunków serduszek i powtarzanie rymowanki za rodzicem. Kolorowanie trzech serduszek złączonych ze sobą.
  2. Zabawa „Jaki jest mój tata?”

 Dzieci siedzą na dywanie. Na chwilę wstają, jeśli to, co powiedział rodzic, pasuje do ich tatusiów. Np. • nosi okulary • jeździ na rowerze • ma niebieskie oczy • ma długie włosy • długo przebywa w pracy • gra z wami w piłkę • lubi jeść ciasto • czyta bajki na dobranoc.

  1. Ozdobny talerz dla mamy i taty – malowanie wzorów na tekturowym talerzu.

 Rodzic przygotował okrągłe papierowe talerze i farby dla dzieci. Demonstruje im, jak podzielić powierzchnię talerza na cztery części i jak malować poszczególne części od środka koła na zewnątrz. Zachęca do stosowania różnych kolorów i wzorów. Wykonanie prac przez dzieci. Po wyschnięciu farb dobrze jest spryskać talerze lakierem do włosów.

  1. Karta pracy, cz. 2, s. 48.

Oglądanie obrazka. Opowiadanie o tym, co Mikołaj lubi robić z mamą. Rysowanie pod obrazkiem tego, co dzieci lubią robić z mamą. Po skończonej pracy dzieci kolejno opowiadają o tym, co lubią robić z mamą.

  1. Karta pracy, cz. 2, s. 49. Oglądanie obrazka. Opowiadanie o tym, co Lenka lubi robić z tatą. Rysowanie pod obrazkiem tego, co dzieci lubią robić z tatą. Po skończonej pracy dzieci kolejno opowiadają o tym, co lubią robić z tatą.

 

Karty pracy - https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/ks-4l-kp-cz2.pdf

Piosenka „Dla ciebie mamo...” - https://www.youtube.com/watch?v=S8wjPm8wv-w

Piosenka „Kochana mamo” https://www.youtube.com/watch?v=WoSwvWBT3KE