Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Roczne przygotowanie przedszkolne

Propozycje realizacji podstawy programowej dla dzieci starszych (15.05-30.05) 

 Tematyka: Nadchodzą wakacje.

Ćwiczenia

  • Toczenie piłki do partnera.

Dziecko z pary leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi na piętach około 2 metrów, przodem do niego. Dziecko podnosi łokcie nad podłogę i odepchnięciem toczy piłkę do partnera.

  • Rzut piłki do partnera.

Jedno dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed sobą. Partner siedzi w odległości około 2 metrów przed kolegą, przodem do niego. Dziecko trzyma piłkę, przenosi ją nad kark, unosząc łokcie nad podłogę, a następnie rzuca piłkę do partnera.

  • Rzucanie i łapanie piłki. Dziecko podrzuca piłkę w górę i starają się ją złapać.
  • Toczenie piłki wokół siebie.

Dziecko siedzi z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Trzyma dłońmi leżącą na podłodze przy biodrach piłkę. Toczy piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg. Po wykonaniu trzech okrążeń piłki w jedną stronę należy wykonać następne trzy okrążenia w stronę przeciwną.

  • Utrzymanie piłki na podudziach. Dzieci leżą na plecach z nogami ugiętymi, uniesionymi nad podłogę. Na ustawionych poziomo podudziach kładą piłkę. Starają się jak najdłużej utrzymać piłkę na nogach.
  • Podanie piłki dołem i górą. Dzieci stoją tyłem do siebie w rozkroku, w odległości około 0,5 metra. Jedno dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Dzieci unoszą ręce w górę, przekazując piłkę do rąk partnera, a następnie wykonują skłon tułowia w przód, przekazując piłkę między nogami.
  • Żuki toczące kulki. Dzieci chodzą na czworakach, popychając głową piłkę. Piłka powinna być popychana czołem.
  • Podskoki z piłką trzymaną między kolanami. Dziecko. utrzymując piłkę między kolanami, podskokami przesuwa się po sali.
  • Marsz po kole.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 82.

Łączenie miast na rysunku mapy z odpowiednim kolorem według podanego opisu.

  1. Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego Wakacyjne plany

Z początkiem czerwca rozkwitły akacje. Cudowny zapach białych kwiatów akacji zwabił tysiące pszczół krążących wokół drzew brzęczącą chmurą. Zbierały pyłek i nektar kwiatów na pyszny miód akacjowy.

Sześciolatki, dla których były to już ostatnie dni w przedszkolu, myślały o swoich przyszłych szkołach. Niektóre z radością, inne z lekkim niepokojem. Szkoła szkołą – ale wcześniej są wakacje.

 – Jadę do Krainy Wielkich Jezior – powiedział Bartek. – Mama i tata mają żaglówkę i wyruszymy w długi rejs po jeziorach. Będziemy łowili ryby, rozpalali ognisko na brzegu, smażyli ryby i piekli kiełbaski. A wieczorem dobijemy do przystani i prześpimy się w namiocie na polu namiotowym.

 – Ja też kiedyś byłem nad jeziorami – wtrącił Tadek. – Ale nie chciałbym tam jechać. Wszędzie tłok, pełno żaglówek, kajaków, motorówki i skutery wodne prują jak szalone. Zostawiają smugi spalin i plamy paliwa na wodzie. Brzegi jezior błotniste i pozarastane trzcinami. Na żaglówce cały czas trzeba siedzieć spokojnie, bardzo łatwo wpaść do wody. Ja wolę ciszę, spokój, gdzie mogę posłuchać śpiewu ptaków i rechotania żab. Jadę do wujka, do leśniczówki. Razem z wujkiem i ciocią będę poznawał zwyczaje zwierząt leśnych. Będziemy rozpoznawać tropy różnych zwierząt. Będziemy zbierać rogi zgubione przez rogacze, samce saren, jelenie, łosie i daniele. Wujek nauczy mnie rozpoznawać drzewa po liściach, kwiatach nasionach i kształcie koron. A z ciocią będziemy zbierać różne zioła, suszyć je. Zioła to naturalne lekarstwa. Ciocia jest doświadczoną zielarką i wie, które rośliny na co pomagają.

 – A ja pojadę nad morze – powiedziała Ania. – Będziemy kąpali się w morzu, opalali na piasz-czystej plaży, razem nazbieramy ładnych kamyków, muszelek, żółtych i brązowych bursztynów. A potem będziemy kopać w piasku dołki, budować zamki, które przyozdobimy kamykami i patykami. Muszelki i bursztyny zbierzemy do pudełka, to będzie nasza wakacyjna pamiątka.

 – To prawda, morze jest piękne – dodał Grzesiek. – Ale bardzo kapryśne. I plaże wspaniałe, piaszczyste. Pod warunkiem, że nie wieje wiatr. Bo wtedy piasek jest wszędzie: w ubraniu, włosach, oczach. Woda w Bałtyku przeważnie jest bardzo zimna, a nawet lodowata. Nie da rady się kąpać. Można co najwyżej zamoczyć nogi, a potem szczękać zębami. A kiedy jest wysoka fala, to nawet nie wolno zbliżać się do wody.

 – A ja pojadę z rodzicami w góry. – powiedziała Zosia. – Rodzice zabierają rowery górskie. Będziemy jeździć po szlakach rowerowych, a tam, gdzie nie da się dojechać na rowerze, pójdziemy pieszo z kijkami i plecakami, aż do schroniska i jeszcze dalej, na sam szczyt góry, skąd są piękne widoki. – Góry są bardzo niebezpieczne. Pełno przepaści, można spaść i się połamać. Gdy wieje halny, łamie drzewa, świerki się przewracają. Pogoda szybko się zmienia. Nawet w słoneczny dzień może zaskoczyć burza. A wtedy – walą takie pioruny, że nie wiadomo, gdzie się skryć!

 – A ja pojadę do babci i dziadka na wieś – powiedziała Helenka. – Może nie ma tam jezior, morza ani gór, ale jest za to piękna, czysta rzeka, nie za szeroka i płytka, piaszczyste plaże, którymi jeśli ktoś chce – może spacerować kilometrami. Można płynąć z prądem w pontonie albo w kajaku, albo w łódce – jak kto chce. I jest las – a w nim sarenki, lisy, zające, a nawet widziałam łosie!

 – Na wsi strasznie nudno! – wybrzydzał Filip. – Nie ma kina, placów zabaw, mało dzieci, nie ma się z kim bawić. Trzeba uważać na kundle, które biegają wszędzie i tylko patrzą, żeby ugryźć w nogę. Nie można się od nich opędzić. Na łąkach pasą się krowy i konie, które brzydko pachną, brudzą, trzeba uważać, żeby w coś nie wdepnąć!

 – A w mieście jest lepiej? – żachnęła się Kasia. – Po trawnikach biegają psy i też brudzą! A nie każdy właściciel po nich sprząta! A samochody? Taki ruch, że nie ma jak przejść przez ulicę! Trąbią, wymuszają pierwszeństwo, pędzą jak szalone, setką albo i szybciej. I wszędzie spaliny! Udusić się można!

 – W mieście wcale nie jest źle! – powiedział Rysiek. - W mieście jest co robić! Wystarczy wyjść na podwórko – jest plac zabaw, można pojeździć na hulajnodze lub deskorolce! Zawsze można spotkać kolegów, koleżanki! Można spacerować chodnikiem i oglądać wystawy sklepów! Jak jest gorąco, można pójść na basen. Wyjeżdżam na wakacje na działkę, ale chyba wolałbym zostać w domu, w mieście!

Dzieci opowiadały o swoich wakacyjnych wyjazdach, o podróżach i atrakcjach, jakie na nie czekają. Rozgorączkowane, przerywały sobie nawzajem, przekrzykiwały się jedno przez drugie. Tylko jedno dziecko, Krzyś, stał z boku, przysłuchiwał się, ale nie powiedział ani słowa. Miał smutną minę i łzy szkliły mu się w oczach.

 – A ty, Krzysiu, gdzie pojedziesz na wakacje? – spytała Helenka.

– Ja nigdzie nie pojadę – powiedział Krzyś i się rozpłakał. Dzieci umilkły. Podeszły do Krzysia i zaczęły go pocieszać. Żeby ci nie było smutno, będziemy wysyłać pocztówki. I będziemy dzwonili, żeby opowiedzieć, jak jest na wakacjach! I przywieziemy ci pamiątki z naszych podróży. I opowiemy ci, gdzie byliśmy, co robiliśmy i narysujemy ci obrazki z naszych podróży. I będziesz się czuł, jakbyś był z nami! Krzyś rozpromienił się. W lecie zostanie w domu, ale jednocześnie będzie tam, gdzie jego przyjaciele. Wakacje jego kolegów i koleżanek będą jego wakacjami

 

Rozmowa na temat opowiadania.

−Gdzie wybierał się Bartek z rodzicami? Co mieli tam robić?

−Gdzie miał spędzić wakacje Tadek? Co miał robić w leśniczówce?

−Co Ania zamierzała robić nad morzem?

−Co Zosia planowała z rodzicami robić w górach?

−Kto miał spędzić wakacje na wsi?

−Co Helenka mogła tam robić?

−Gdzie wybierał się Krzyś?−Co postanowili jego przyjaciele?

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 81.

Kończenie rysunku na dole strony według wzoru znajdującego się na górze strony. Rysowanie po śladach rysunków fal, bez odrywania kredki od kartki. Kolorowanie rysunku na górze strony.

Karta pracy, cz. 4, s. 83.

Czytanie wypowiedzi dzieci o miejscach ich wyjazdów na wakacje. Łączenie tekstów z odpowiednimi zdjęciami. Rysowanie po śladzie rysunku bez odrywania kredki od kartki

 

  1. Ćwiczenia w książce, s. 90, 91.

Czytanie wiersza i nazw czynności, które możemy wykonywać nad morzem.

 

  1. Praca plastyczna Wykonanie papierowej łódki według podanej instrukcji.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 83.

 Czytanie wypowiedzi dzieci o miejscach ich wyjazdów na wakacje. Łączenie tekstów z odpowiednimi zdjęciami. Rysowanie po śladzie rysunku bez odrywania kredki od kartki.

 

  1. Ćwiczenia w książce, s. 90, 91. Czytanie wiersza i nazw czynności, które możemy wykonywać nad morzem. Wykonanie papierowej łódki według podanej instrukcji.

Ćwiczenia w książce, s. 92.

Określanie, co nie pasuje na obrazku.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 84.

Liczenie na palcach. Łączenie zapisów działań matematycznych z odpowiednimi wynikami według wzoru. Liczenie na palcach. Wpisywanie liczb będących wynikami dodawania i odejmowania. Łączenie liczb w pary tak, aby wynik ich dodawania wynosił 10

 

  1. Karty pracy, cz. 4, s. 86, 87.

Czytanie tekstu. Określanie, co można robić na wakacjach. Rysowanie miejsca, w którym dziecko spędzi wakacje. Oglądanie ikonek. Określanie, jakie wakacyjne rady one przedstawiają. Rysowanie po śladzie rysunku bez odrywania kredki od kartki.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 85.

Liczenie patyczków w każdym wzorze. Układanie z patyczków wybranego wzoru. Następnie układanie wzoru z 10 patyczków według własnego pomysłu i narysowanie tego wzoru w ramce.

 

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 88.

Czytanie wyrazów. Nazywanie przedmiotów przedstawionych na zdjęciach. Łączenie z wy-razem piasek zdjęć przedmiotów, do wykonania których użyto piasku. Łączenie z wyrazem glina zdjęć przedmiotów, do wykonania których użyto gliny. Rysowanie po śladach rysunków. Kończenie rysowania dzbanków według wzoru

  1. Karta pracy, cz. 4, s. 89.

 Kończenie rysunków według podanego wzoru.

 

  1. Ćwiczenia w książce, s. 93. Czytanie tekstu o latawcu.

 

  1. Karty pracy, cz. 4, s. 90, 91.
  • Czytanie tekstu i dopowiadanie
  • Słuchanie wiersza.

−Co dzieje się latem w przyrodzie?

−Za co lubicie lato?

  • Oglądanie rysunków. Określanie, co przedstawiają. Kolorowanie ich.
  • Rysowanie drogi chłopca do butów odpowiednich na letnią wędrówkę
  • Karta pracy Czytam, piszę, liczę, s. 96.

 Czytanie zdań. Uzupełnianie ich wyrazami odszukanymi wśród naklejek.

 

  • .1. Ćwiczenia w książce, s. 94, 95, 96. Wspominamy rok w przedszkolu – ćwiczenia w czytaniu i pisaniu

Czytanie zdań na temat obrazków. Opowiadanie o tym, co się wydarzyło w ciągu roku szkolnego. Dzieci czytają krótkie teksty. Potem opowiadają o tym, co przedstawiają obrazki.

  • Karty pracy, cz. 4, s. 92, 93, 94.

Czytanie nazwy stacji. Odgadnięcie, gdzie jedzie pociąg. Próby pisania przedstawionych liter. Czytanie i omawianie znaków przedstawiających tematykę poznaną w ciągu roku szkolnego. Czytanie tekstu o tym, co dzieci poznały w ciągu roku szkolnego.

  • Zabawa Dokończ zdanie.

Rodzic  rozpoczyna zdania, a dzieci siedzące w kole kolejno je kończą. Np. W przedszkolu lubiłem... W przedszkolu nie lubiłem... W przedszkolu czułem się... Do przedszkola chodziłem

  • Praca plastyczna: Moje wymarzone wakacje

 

Piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=lRMUV5_36ZE

https://www.youtube.com/watch?v=qmvipCo922w

 

Zasady bezpieczeństwa nad wodą:

https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

Zasady bezpieczeństwa w górach

https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

Bezpieczne wakacje

https://www.youtube.com/watch?v=Y0sBekIWkL4

 

 
Dodatkowe materiały: