5-latki
Tematyka dla dzieci 5 letnich na dni 12-16.04.2021
Temat tygodnia „Nowinki z wiejskiego podwórka”
Piątek 16.04.21
- Karta pracy, cz. 4, nr 25.
− Otoczcie zieloną pętlą zdjęcia zwierząt, które mają dwie nogi, a czerwoną pętlą – zdjęcia zwierząt, które mają cztery nogi.
- Ćwiczenia liczbowe w zakresie określonego zbioru – Indycze jajo.
- Słuchanie wiersza Teresy Fiutowskiej, wprowadzanie w tematykę zajęć; zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze Indycze jajo.
Czy ktoś gotuje indycze jajo?
Czy jajecznicę z niego usmaży?
O koglu-moglu indyczym marzy?
Skąd znowu!
Od tego jaja są kurze.
Indycze jajo jest bardzo duże
I kto by takie zjadł z ochotą,
brzuch by go bolał. Więc jeść je po co?
Morał więc prosty z tego wynika:
niech z indyczego jajka
indycza mama wysiedzi indyka.
- Ćwiczenia liczbowe Ile jajek zniosła indyczka?
Pomoce: sylwety jajek różnej wielkości, kartoniki z krążkami.
https://i.pinimg.com/600x315/8a/67/34/8a6734aca6fe0e0479ae024512dc2c7e.jpg
Rodzic układa na dywanie sylwety jajek (za każdym razem inną liczbę w zakresie dziesięciu). Dzieci liczą jajka i układają przed sobą kartonik z odpowiednią liczbą krążków.
Ćwiczenia liczbowe Ile indorków wylęgło się z jajek?
Pomoce: sześć sylwet jajek,10 sylwet indorków (różniące się kolorami i ozdobami)
https://www.google.com/search?q=kolorowanka+indyk&tbm=isch&ved=2ahUKEwiNyPjjpvHvAhWOwoUKHdMdDkcQ2-cCegQIABAA&oq=kolorowanka+indyk&gs_lcp=CgNpbWcQAzICCAAyBggAEAgQHjoGCAAQBRAeUK-mAVi_tQFg7bgBaABwAHgAgAFViAG1A5IBATaYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=QltwYI2fCY6FlwTTu7i4BA&bih=600&biw=1237&client=firefox-b-d&hl=pl
Rodzic układa na dywanie sześć sylwet jajek. Wyklują się z nich pisklęta – małe indorki. Pod każdym jajkiem dzieci umieszczają tyle sylwet indorków, ile powie rodzic, np.: z pierwszego jajka wykluł się jeden indorek; z drugiego wykluły się dwa indorki – bliźniaki; z trzeciego – jeden indorek; z czwartego – jeden indorek; z piątego – trzy indorki – trojaczki; z szóstego – dwa indorki. (Indorki różnią się kolorem i elementami wyglądu, np. muszką, krawatem, koralami).
Dzieci określają, jak wygląda np. indorek wykluty z trzeciego... szóstego jajka. Określają, z którego jajka wykluł się indorek opisany przez rodzica lub dziecko (stosują liczebniki porządkowe).
- Obliczają, ile wszystkich indorków wykluło się z jajek.
- Określają, czego było więcej: jajek czy indorków.
- Określają, o ile więcej było indorków.
- Wspólne wykonywanie makiety wiejskiego podwórka.
Pomoce: czasopisma o zwierzętach, nożyczki, tekturowe podstawki, plastelina, tekturowe pudełka, papier kolorowy, klej, kolorowa bibuła, tektura.
- Omawianie przez dzieci wyglądu wiejskiego podwórka (jakie zwierzęta i budynki się na nim znajdują).
- Wycinanie z kolorowych czasopism obrazków, zdjęć (lub rysowanie) zwierząt, które można spotkać na wiejskim podwórku.
- Przyklejanie ich na tekturkach, umocowywanie plasteliną do tekturowych podstawek (forma stojąca).
- Oklejanie kartonowych pudełek papierem kolorowym – tworzenie zabudowań gospodarczych, domu gospodarza.
- Komponowanie makiety na tekturze; ozdabianie elementami wykonanymi z kolorowej bibuły, np.: płotem, roślinami, stawem.
- Dla chętnych karty pracy do wydrukowania – wskaż różnice:
https://images.app.goo.gl/thvZScy2uFqocziA8